Bieganie na bieżni - jak zacząć? Poznaj wady, zalety i efekty.

Bieganie na bieżni - jak zacząć? Poznaj wady, zalety i efekty.
Ładuję... 1285 wyświetleń

Na zewnątrz chłód, deszcz, śnieg, mrok lub inne “okoliczności przyrody”, które skutecznie zniechęcają Cię do dbania o dobrą formę? Wcale nie musisz wychodzić z domu, aby dać z siebie maxa - pokonując kilka, a być może kilkanaście kilometrów (i to bez opuszczania pokoju!). Zapytasz, jak to w ogóle możliwe? Wystarczy, że wyposażysz się w odpowiednią bieżnię, która umożliwi Ci wykonanie pełnoprawnego treningu “pod dachem”.

Sprawdź, co warto wiedzieć o takim sprzęcie, jakie rezultaty daje bieganie na bieżni, a przede wszystkim – czy taka aktywność pozwala schudnąć. Zapraszamy na kolejny SMMASHowy poradnik!

Bieżnia do biegania - na czym polega taki trening?

Ale zanim o konkretach – pora na szybkie wprowadzenie. Zasadniczo bieżnie dzielimy na 2 konkretne typy:

  • Elektryczne, czyli jak sama nazwa wskazuje – zasilane za pomocą prądu. Zasada jest prosta: włączasz, ustawiasz prędkość i zaczynasz biec po poruszającej się taśmie.
  • Mechaniczne, w których za napęd taśmy, po której biegniesz, odpowiada siła Twoich mięśni.

Tego typu urządzenia mogą być wyposażone w różne dodatkowe funkcje. Do najbardziej popularnych zaliczamy możliwość dostosowania prędkości przesuwania się taśmy oraz regulację stopnia nachylenia podłoża. Oczywiście, w większości z nich nie może zabraknąć czytelnych ekranów, które dostarczają informacji o prędkości, pokonanych kilometrach, tempie, a nawet spalonych kaloriach. 

Jak biegać na bieżni?

Taka aktywność pod względem technicznym praktycznie nie różni się zbyt wiele od zwykłego biegania.

Jeżeli dopiero zaczynasz – skup się na krótszych jednostkach treningowych (15 – 30 minut), które pozwolą przyzwyczaić Twoje ciało do takiego wysiłku. Wraz z kolejnymi treningami – powoli, aczkolwiek sukcesywnie zwiększaj nie tylko czas, ale również prędkość.

Jakie efekty daje bieganie na bieżni? Czy jest zdrowe?

Podobnie, jak w przypadku tradycyjnego biegania, to z wykorzystaniem bieżni ma pozytywny wpływ na budowanie kondycji i wydolności, wzmacnianie mięśni, poprawę tempa biegowego oraz oczywiście - może wspierać proces pozbywania się nadprogramowych kilogramów. Jak widać - jest z pewnością zdrowe.

Jednak jak w każdej innej dyscyplinie, również w tej należy zachować umiar - dostosowując częstotliwość oraz intensywność do swoich realnych możliwości.

Ile biegać na bieżni, żeby schudnąć?

Jeśli głównym celem Twojego wysiłku ma być spalenie tkanki tłuszczowej, a w konsekwencji - pozbycie się zbędnych kilogramów - musisz pamiętać o jednej zasadzie. O tym, “czy” oraz “ile” kilogramów uda Ci się zrzucić nie decyduje sam trening, ale przede wszystkim stosunek kalorii, które spożywasz, do tych, które spalasz. Mówiąc wprost: aby chudnąć, musisz zachowywać lekki deficyt kaloryczny.

Zapotrzebowanie kaloryczne zależy m.in. od wagi, wzrostu, wieku oraz trybu życia. Dlatego w tym przypadku nie da się udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Jeśli w trakcie dnia ruszasz się mało, a jednocześnie jesz całkiem sporo – prawdopodobnie Twoje sesje treningowe powinny trwać dłużej. 

Bieganie na bieżni - wady i zalety

Takiego rodzaju aktywność “sama w sobie” działa jak najbardziej na plus. Pozwala dbać o kondycję, poprawia zdrowie i ogólną sprawność, a także zapewnia zastrzyk dopaminy.

Jeśli jednak mowa samej bieżni - do głównych mocnych stron możemy zaliczyć przede wszystkim wygodę. Nie dość, że biegać na bieżni możesz praktycznie zawsze (bez względu na porę roku, warunki atmosferyczne itp.), to dodatkowo niejako “przy okazji” możesz wykonywać również inne czynności (czytać książkę, oglądać telewizję, przeglądać media społecznościowe i nie tylko).

Ważnym aspektem jest również swoboda. Jeśli posiadasz elektryczną bieżnię z regulacją wysokości - z łatwością możesz imitować nie tylko tradycyjne biegi, ale również poczuć się, jak podczas górskich zawodów. Stanowi również idealne rozwiązanie dla zaawansowanych biegaczy, którzy mogą dostosowywać intensywność do aktualnego planu treningowego.

A co z wadami? Nie ma co ukrywać. Pomimo wielu mocnych stron, warto pamiętać, że taki rodzaj aktywności nigdy w 100% nie zastąpi prawdziwego biegu, z jakim możesz mieć do czynienia w terenie lub na hali. Bieżnia świetnie, ale mimo wszystko “tylko” imituje warunki, jakie czekają na Ciebie podczas klasycznych biegów. 

Bieganie na bieżni czy na zewnątrz – co jest lepsze?

Wybór bieżni jest dobry, jeśli chcesz ćwiczyć w kontrolowanych warunkach, którym niestraszne są zmienne warunki atmosferyczne. Z kolei trening na zewnątrz (asfalcie, chodniku, klasycznej bieżni lub po prostu w terenie) pozwala lepiej przygotować się, chociażby do zawodów.

Oba rozwiązania mają swoich zagorzałych zwolenników, jak i przeciwników. W naszej ocenie warto przetestować wszystkie podejścia i wówczas wyrobić sobie własną opinię.

Jaka odzież nadaje się na bieżnię?

We wnętrzach, w których znajdują się takie sprzęty sportowe, panuje zazwyczaj optymalna temperatura, która sprzyja nagrzewaniu oraz poceniu się całego ciała. W związku z tym, podczas wyboru ubrań warto upewnić się, że są nie tylko wygodne, ale również radzą sobie ze sprawnym odprowadzaniem nadmiaru wilgoci.

W roli ubrań do biegania wewnątrz doskonale sprawdzą się krótkie spodenki lub legginsy biegowe, a także tank-topy bądź bezrękawniki. Nie musimy chyba dodawać, że wszystkie z nich znajdziesz na naszym sklepie, prawda ;)?

Poprzedni:
Następny:
Copyright © SMMASH, All rights reserved.